Aktuellt inom branschen
Här kan du läsa det senaste inom rostskyddsbranschen!
Nyheter
RAPPORT 28/10 -14
Ӏven nya bilar rostar,
och kan bli en trafikfara.
Modeller med plastskydd undertill kan vara rostangripna utan att det syns utanpå.” Skydda din bil med ditec malmö.
rapporterade Rapport den 28 oktober.
Nyhetsuppläsaren: Det ska handla om bilar, för även nya bilar rostar trots garantier. Många modeller har plastskydd undertill och bilarna kan vara svårt rostangripna där, utan att det syns utanpå.
Reporter: En nästan ny lyxbil, en skönhet, i alla fall på utsidan, men förfallet har redan inletts. Tar man bort plastskyddet som täcker underredet avslöjas en hel del med hjälp av fiberoptik.
Torbjörn Widström Rostskyddsmetoder: Det har börjat rosta rätt ordentligt.
Reporter: Vad tycker du om det då?
Bo Ericsson Sveriges Fordonsverkstäder: Det är inte alls bra ur säkerhetssynpunkt naturligtvis på en såpass ny bil. Tyvärr är det så att rostskyddet de senaste 10 åren har blivit betydligt sämre. Och då menar jag…
Reporter: Men det finns ju ändå en rostskyddsgaranti.
Bo Ericsson: Ja men då när det gäller undertill på bilen så täcker rostskyddsgarantin inte själva bottenplattan på bilen.
Reporter: Idag är bilarnas underrede ofta täckt av plastkåpor för att minska luftmotståndet och förbrukningen. Men inga kontroller under plastskydden görs varken vid servicen eller bilprovningen.
Torbjörn Widström: Här bakom vid bromsrören till exempel…
Reportern: Och undertill kan det finnas dolda rostskador.
Bo Ericsson: Det är ingen idag som tittar på det egentligen. Det sitter så mycket plast för, så vi ser inte heller.
Reportern: Rostskador kan också försämra säkerheten. Krockkuddar till exempel löser inte ut eller som på den här bilden där rosten ätit upp plåten runt fästet för säkerhetsbältet.
Ulf Stefansson, Konsumentverket: Man riskerar och åka runt med en trafikfarlig bil efter många år om det visar sig att ingen har kontrollerat vad som sitter under skyddsplasterna.
Reportern: Vad tycker du om detta här då?
Ulf Stefansson: Det här är ingenting som ska drabba konsumenten utan här måste fordonstillverkarna ta ett ansvar och se till att det förr eller senare kontrolleras vid service.
Vi Bilägare ifrågasätter rostskyddsgarantierna.
Journalisten Boo Wennerberg är sedan länge starkt engagerad i rostskyddsfrågor.
”En sak är säker. Jag kommer i alla fall kolla under mina plastkåpor.”
SVT Plus lät kontrollera en åtta år gammal Toyota Prius under plastkåporna. Den var så rostangripen att det inte ens var lönt att rostskyddsbehandla den! Att en bil har tolv års rostskyddsgaranti betyder inte att du är fri från rost i tolv år och det betyder heller inte att du kan räkna med hjälp om du får rost under garantitiden. Skydda din bil med ditec malmö.